Portfolio

NPO Radio 2 & 3FM

Koen Maas

Mijn carrière begon als online redacteur NPO Radio 2. Na een maand kwam daar al meteen 3FM bij in het pakket. Ik werd eindredacteur en uiteindelijk nog drie jaar digital coordinator (in de volksmond ‘manager online’) bij 3FM, waarvan ik verantwoordelijk was voor de content van de zendersites en de zichtbaarheid van het merk 3FM in alle online uitingen.

Verder gaf ik leiding aan een groeiende redactie van enthousiaste redacteuren, videomakers, developers en stagiairs en had ik in die rol ook nauw contact met de programmamakers en omroepen. En natuurlijk werkte ik er veel aan projecten als de Top 2000, de vele festivals waarop 3FM aanwezig was en stond ik als een van de vele vaders aan de wieg van 3FM Serious Request. Een van de omvangrijkste projecten van de zender, waar ik dan ook enorm trots op ben deel van uitgemaakt te hebben.

Veertien jaar lang was 3FM mijn tweede huis en tweede familie. Een lange tijd, waarin er dankzij de snelle ontwikkeling van online de uitdagingen zich keer op keer bleven aandienen. Uiteindelijk koos ik eind 2018 voor het freelance bestaan.


14 de podcast

Dat ik audio een schitterend medium vind, blijkt wel uit de radiojaren. Podcasting is een fenomenale toevoeging aan het audiolandschap en daar heb ik mij dan ook enorm in verdiept. Voor Dag & Nacht media maakte ik (in opdracht van 14 de Musical) een podcastreeks over het voetballende leven van Johan Cruijff: 14 de Podcast.

Sjaak Swart met Arco Gnocchi en musical acteur Pepijn Schoneveld op de achtergrond

Een grote redactionele en productionele klus. De samenwerking met host en Dag & Nacht hoofdredacteur Arco Gnocchi was daarbij een feest. We spraken met gasten als Sjaak Swart, Heinz Stuy en Barbara Barend over de invloed van Cruijff op ons Nederlanders en over zijn nalatenschap.


Eindredactie ESNS The Newsroom

Na het festivalloze 2020 begin 2021 met een ijzersterke online vertaling van Eurosonic Noorderslag. Kunnen bezoekers niet naar Groningen komen, dan moeten we ze op z’n minst online het gevoel geven erbij te kunnen zijn. Vandaar dat ESNS besloot een online variant van de conferentie te komen.

Samen met een klein team maakten we, tussen de diverse panelgesprekken door, uitzendingen vanuit de ESNS Newsroom. Hiervoor vervulde ik de rol van eindredacteur. In totaal zijn er in vier dagen tijd twintig uitzendingen gemaakt, waarin we de huidige stand van zaken én de toekomst van de muziekindustrie hebben belicht aan de hand van social media, interviews en reportages.


Missie 538

Met de ruime ervaring van mijn vorige werkgever heb ik eind 2020 als eindredacteur voor Radio 538 hun actie voor de Voedselbanken in Nederland in goede banen mogen leiden.

Afstemming met programmamakers, productie en televisie, het maken van draaiboeken voor de hele week en het bewaken van de toon en boodschap voor het evenement waarin hierin van belang. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een prachtige eindstand, waarbij de zender maar liefst 223.207 voedselpakketten (omgerekend: € 1.116.035,-) heeft opgehaald voor mensen die het hard nodig hebben.


Breijwerk

Voor Breijwerk, het impresariaat van o.a. Claudia de Breij, Peter Pannekoek, Daniëlle Schel en Alex Ploeg, hield ik me bezig met de digitale strategie en online communicatie. Variërend van het schrijven van persberichten en teksten voor theaterboekjes tot het maken en versturen van emailcampagnes en het beheren van social media kanalen. www.breijwerk.nl

Luchtalarmoverleg op de eerste maandag van de maand.

Universal Music

Nieuwsbrieven zijn nog steeds een enorm effectieve manier om een achterban te bereiken. Het ploft op een digitale deurmat en met de juiste uitnodigende onderwerpregel kan je mensen overtuigen jouw envelop te openen. Voor diverse klanten, waaronder Universal Music en Breijwerk (en voor mijn eigen podcast), maak en verzend ik met regelmaat nieuwsbrieven vanuit MailChimp. Opmaak, teksten en het CRM deel.


De Perfecte Podcast

Suske en Wiske en De Perfecte Podcast. Een stapel stripboeken uit de rijke geschiedenis van albums die door Willy Vandersteen en zijn medewerkers sinds 1945 zijn gemaakt.

Een podcastreeks over de strip die mijn jeugd domineerde. Hierbij interview ik makers, kenners en liefhebbers van de strip. Tijdens mijn ontmoetingen bij deze mensen thuis praat ik met hen over hun liefde voor Suske en Wiske. Die gesprekken zijn te horen in De Perfecte Podcast.

Voor dit project doe ik de volgende dingen:

  • Research en redactie
  • Interviews en opnametechniek
  • Website bouwen en social media strategie
  • Podcast montage en beheer

Eric Corton over De Perfecte Podcast met Paul Geerts

“Superinteressante en leuke aflevering. Wat een mooie verhalen en een boeiende wereld… Het is niet té incrowd en je bent zo goed ingevoerd dat je met korte en bondige vragen de man aan het praten krijgt. Ook heel fijn dat je niet al te zeer ‘fanboy’ bent (op een gepaste trots en geglim na dan) waardoor je zinnige vragen blijft stellen. Ook voor mensen die Suske en Wiske niet zo goed kennen of misschien wel niet zo leuk vinden.”

Gooische Nieuwe

Als nieuwkomer in het Gooi was ik als oud-Amsterdammer op zoek naar stadse prikkels in een dorpse omgeving. En met mij vele andere nieuwbakken import. Om met mijn vakkennis naast mijn werk nog een andere uitlaatklep te hebben, heb ik Gooische Nieuwe opgezet. Een platform met aanraders voor mensen die meer willen dan alleen maar wonen in het Gooi.

Hiervoor schreef ik inmiddels tientallen berichten, maakte ik social media content en bouwde ik een WordPress website.